Tuesday 22 November 2011

23 November 2011~~ MAAL HIJRAH..AWAL MUHARRAM

Assalamualaikum :)

Awal Muharram..The Islamic New Year..This coming 27th! Arghh..masa berlalu sangat pantas. Orang kata, pejam celik, pejam celik dah masuk tahun baru untuk semua umat Islam seluruh dunia.

Apa yang kita tahu tentang sejarah Muharram?Awal Muharram. Mengingati kisah Nabi Muhammad SAW bersama-sama sahabat dan kaum Muhajirin berhijrah dan besatu dengan kaum Ansar. Mereka berkorban nyawa, harta semata-mata untuk menegakkan Islam tercinta. Berperang bermati-matian demi Agama yang suci.

Semua orang tahu, bila masuk tahun baru kita kene bina azam baru. Padahal azam tahun lepas tak laksanakan pon. (termasuk saya) hehe.. Bagi pendapat saya, bagus membina azam baru pada tiap tahun. Ia untuk memotivasikan diri kita untuk menjadi insan yang cemerlang! Azam kenelah positif..Ade ke berazam ke arah negatif?hehe.. Perlukan pengorbanan.. 'perpindahan' perangai tak elok kepada yang elok.

Azam saya? Ingin menjadi anak yang solehah, menjadi 'wifey coming to be' yang solehah (heee..), menjadi pendengar yang baik untuk kawan2 dari bercakap benda2 yang tak elok, menjadi adik kepada abg2,kakak2 ipar dan abg ipar yang baik, menjadi daughter in law coming to be yang solehah...dan semua yang baik2..InshaAllah..Moga Allah kabulkan permintaan saya. Ameen :)

Selamat Tahun Baru juga pada semua penduduk seluruh dunia yang akan diraikan pada 1 Januari 2012!


No comments:

Post a Comment